SWV Academie special, 3 oktober 2024

SWV Academie special: Hoogbegaafdheid 2.0

Let op: de bijeenkomst is vol. Aanmelden is mogelijk, je wordt dan op een wachtlijst geplaatst.

Al enkele jaren is SWV Helmond-Peelland VO bezig om hoogbegaafdheid op de kaart te zetten. Na een succesvolle eerste editie van de speciale SWV Academie over het thema hoogbegaafdheid, organiseren we op donderdag 3 oktober van 16.00 tot 20.00 uur een tweede editie met verschillende sprekers. Er wordt onder andere ingegaan op de thema’s onderpresteren en dubbel bijzonder.
Laat je inspireren door de lezing van Marielle Wittelings, ervaringsdeskundige Colin en de workshops van Jelske Camps en Lies Thomas.

Schrijf je snel in via de invulvelden hiernaast
Toegang tot de SWV Academie is gratis. Na aanmelding rekenen we op jouw komst bij het volledige programma. Als je je na aanmelding afmeldt of niet aanwezig bent, brengen we 50 euro in rekening.
Heb je je al ingeschreven via de 'save the date'? Dan is nog een keer inschrijven niet nodig.

Programma
15.30 Inloop, koffie/thee
16.00 Kort woord van welkom door Marja van Leeuwen
16.05 Marieke van Hoogstraten (orthopedagoog) en Colin de Vet (oud vmbo-leerling) in gesprek over HB en dubbel bijzonder
16.15 HB en dubbel bijzonder, theorie en best practice door Marielle Wittelings (promovendus, Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit)
17.00 Richting de parallelsessies, maak je keuze uit een van de volgende 3 sessies:
17.10 – 17.50
A. Dubbel bijzonder in de klas en begeleiding
Jelske Camps, eigenaar Braincookies, ondersteuning en/of advisering van met name (hoog)begaafden en hun omgeving.

B. HB en onderpresteren
Lies Thomas, Talentbegeleider Kind- en jongerenpsychotherapeut

C. Ervaringsverhaal: Dubbelbijzonder… en dan? Hoe voorkom je onderpresteren? De do’s & dont’s
Colin de Vet (19), oud vmbo-leerling en nu mbo-student en ervaringsdeskundige

17.55 Diner

18.55 Richting de parallelsessies, maak je keuze uit een van de volgende 3 sessies:
A. Dubbel bijzonder in de klas en begeleiding
Jelske Camps, eigenaar Braincookies, ondersteuning en/of advisering van met name (hoog)begaafden en hun omgeving.

B. HB en onderpresteren
Lies Thomas, Talentbegeleider Kind- en jongerenpsychotherapeut

C. Ervaringsverhaal: Dubbelbijzonder… en dan? Hoe voorkom je onderpresteren? De do’s & dont’s
Colin de Vet (19), oud vmbo-leerling en nu mbo-student en ervaringsdeskundige

19.40 Afsluiting met Colin – de leerling centraal
20.00 Einde

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een mail naar: Lincy Verkoelen l.verkoelen@peellandvo.nl

Informatie over sprekers

Marielle Wittelings
Marielle Wittelings is promovendus en docent aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In haar onderzoek richt zij zich met name op het herkennen van en aansluiten op de onderwijsbehoeften van vermoedelijk dubbel-bijzondere leerlingen. In haar inleidende lezing zal ze aan de hand van recente wetenschappelijke inzichten antwoord geven op vragen zoals: wat bedoelen we met dubbel-bijzonder, hoe herkennen we een dubbel-bijzondere leerling en hoe komen we aan de ontwikkel- en onderwijsbehoeften tegemoet?

Jelske Camps
Jelske Camps is eigenaar van Braincookies en is expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Ze zet zich met veel enthousiasme in voor hoogbegaafden in het po en vo en hun omgeving. Het gaat haar om de ontmoeting met de ander: de verbinding! Bij elke casus vraagt zij zich opnieuw af ‘hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerling zich sterker voelt op emotioneel, communicatief en cognitief vlak?’.
Ze neemt je in haar sessie mee in haar praktijkervaringen met dubbele bijzondere leerlingen in het onderwijs.

Colin de Vet
Colin is een 19-jarige jongen die na zijn vmbo-traject inmiddels student is op het mbo en werkt. Hij neemt je mee in zijn verhaal van dubbel bijzonder zijn en hoe hij hiermee om is gegaan op het vmbo en momenteel op het mbo en tijdens zijn werk. Wat betekenen de leerkrachten, ouders en vrienden hierin voor hem? Welke ondersteuning helpt? Wat zijn do’s en dont’s? Hoe voorkom je onderpresteren?

Lies Thomas
Annelies ‘Lies’ Thomas, mama van 4 puberende meiden, is kind- en jongerenpsychotherapeut (AIHP) en Talentbegeleider (Novilo). In 2024 werd ze businesspartner van Tania Gevaert bij Samen Slimmer Groeien. Lies is deskundige in hoogbegaafdheid en zet zich in de praktijk in voor het begeleiden en coachen van kinderen en jongeren. Voor psychodiagnostiek richt zij zich zowel op kinderen, jongeren alsook op volwassenen. Creativiteit is een rode draad doorheen het pad dat ze tot nu toe bewandeld heeft.
Onderpresteren wordt gedefinieerd als een kloof tussen de (aangeboren) capaciteiten die iemand bezit en de verwezenlijking daarvan. Of simpel gezegd, iemand zijn of haar talent komt niet tot uiting. (Desmet, 2019; Reis & McCoach, 2000).
We starten de lezing dan ook met het wetenschappelijk onderzoek en nemen daar een aantal concrete tips uit: Welke handvatten nemen we mee uit 10 jaar internationaal onderzoek? Welke behoeften halen onderpresteerders aan? Hoe kun jij als leraar, begeleider, coach, het verschil maken? Welke tips neem je mee naar je praktijk? Motiveren: hoe? Zo! We gaan aan de slag met voorbeelden uit de praktijk. Zoals de onderpresteerder van ons vraagt “maak het helder”, toon ik je voor hoe jij het onderpresteren straks ook slimmer kan aanpakken.